Mapa strony  Logowanie    Wersja do druku     
 
  Strona głównaDziałalność
Szukaj:   
 

 
Zakład Integracji Europejskiej (ZIE)
Zakład Koniunktury Krajowej i Eksportowej (ZKKE)
Zakład Koniunktury Światowej (KŚ)
Zakład Badań Ekonomiczno-Społecznych (BES)
Zakład Konsumpcji (ZK)
Zakład Rynku Usług (ZRU)
Zakład Zastosowań Metod Matematycznych w Ekonomii (ZZMME)
Zakład Rynku Kapitałowego (ZRK)
Biblioteka





 

Działalność naukowa i ekspercka

Działalnością naukowo-badawczą wspieramy proces otwierania polskiej gospodarki.

Prace analityczne i prognostyczne z dziedziny współpracy gospodarczej z zagranicą są podstawowym celem działalności naukowej Instytutu. W pracach badawczych wiele miejsca poświęcamy procesowi transformacji oraz towarzyszącemu mu wzrostowi zaangażowania Polski w międzynarodowe stosunki gospodarcze.

Kierunki badań koncentrują się na następujących zagadnieniach:

  • stan i zmiany koniunktury światowej oraz ich implikacje dla gospodarki narodowej Polski,
  • kształtowanie się międzynarodowej konkurencyjności i zdolności konkurencyjnej gospodarki Polski,
  • rozwój procesów integracyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień intensyfikacji zewnętrznych powiazań gospodarczych Polski z krajami członkowskimi Unii Europejskiej, krajami członkowskimi Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu oraz z pozostałymi krajami Europy Środkowej i Wschodniej,
  • ewolucja zewnętrzna uwarunkowań oraz kierunki i instrumenty zagranicznej polityki gospodarczej Polski, w tym zwłaszcza handlowej,
  • przebieg procesów transformacji w Polsce oraz w innych krajach Europy Środkowej i Wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem procesów prywatyzacji i napływu zagranicznych inwestycji bezpośrednich,
  • kształtowanie się poziomu kursu złotego w relacji do cen i kosztów krajowych,
  • udział Polski w międzynarodowych instytucjach i organizacjach gospodarczych,
  • badanie koniunktury krajowej i zagranicznej za pomocą syntetycznych wskaźników i modeli prognostycznych,
  • regularny monitoring sytuacji ekonomiczno-finasowej polskiego sektora eksportowego,
  • analiza pozycji małych i średnich przedsiębiorstw w polskim handlu zagranicznym,
  • zmiany w konsumpcji i jej rola w rozwoju społeczno-gospodarczym Polski,
  • przeobrażenia w sektorze usług,
  • sytuacja w handlu wewnętrznym i jego udział w rozwoju rynków lokalnych.

Działalność naukowo-badawcza Instytutu jest ściśle związana z praktyką gospodarczą, dzięki czemu stał się on jedną z ważniejszych instytucji opiniotwórczych. Poza raportami i ekspertyzami wykonywanymi dla centrum gospodarczego Instytut świadczy także usługi w zakresie analiz rynkowych i finansowo-ekonomicznych. Jest również inicjatorem i organizatorem krajowych i międzynarodowych seminariów i konferencji będących forum wymiany poglądów dla naukowców, biznesmenów i przedstawicieli administracji rządowej.

Naszymi zaletami są przede wszystkim:

  • wieloletnie doświadczenie w zakresie zagadnień związanych z rynkiem i badaniami rynkowymi;
  • zespół doświadczonych pracowników, dysponujących rozległą i głęboką wiedzą z zakresu zagadnień związanych z rynkiem i jego funkcjonowaniem, gotowych podjąć się różnorodnych wyzwań w zakresie analiz i ekspertyz rynkowych;
  • możliwość prowadzenia badań na obszarze całej Polski oraz badań o charakterze międzynarodowym (dzięki kontaktom i współpracy z zagranicznymi instytutami badawczymi);
  • wyspecjalizowany dział analiz i obróbki statystycznej wyników, dysponujący nowoczesnym zapleczem komputerowym i oprogramowaniem;
  • szerokie kontakty z ekspertami umożliwiające przygotowanie profesjonalnych ekspertyz z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, w tym strategii działań rynkowych;
  • dostęp do różnorodnych metodologii badawczych, powstałych wskutek wieloletnich prac i doświadczeń rynkowych, a także ciągle rozwijanych i adaptowanych dla polskich realiów rynkowych;
  • przynależność pracowników do licznych instytucji i organizacji branżowych, zapewniających dostęp do najnowszej wiedzy i stojących na straży jakości realizowanych analiz i badań (ESOMAR, PECSA, PTBRiO).

W Instytucie realizowane są badania m.in. nad wpływem czynników globalizacji na zarządzanie przedsiębiorstwami, uwarunkowaniami, rozwojem i przeobrażeniami systemów franchisingowych, rozwojem procesów koncentracji w handlu, strategiami rozwoju zagranicznych przedsiębiorstw handlowych, prognozowaniem skutków lokalizacji obiektów wielkopowierzchniowych dla otoczenia, prognozowaniem koniunktury w handlu detalicznym.

Instytut skupia również swoją uwagę na badaniach dotyczących identyfikacji zmian w poziomie życia i zachowaniach konsumentów na rynku, przestrzennym zróżnicowaniu konsumpcji, analizie rynków branżowych, postawach i opiniach konsumentów, przedsiębiorców i menedżerów, testowaniu opinii o nowych produktach.

Do kompetencji zespołu koncentrującego się na zagadnieniach rynku usług należą projekty badawcze, ekspertyzy, i usługi doradcze w zakresie znaczenia usług w rozwoju gospodarczym, stanu i tendencji usług w Unii Europejskiej, usług w obrocie międzynarodowym, zarządzania przedsiębiorstwami usługowymi, funkcjonowania sektora małych i średnich przedsiębiorstw usługowych, branżowej specyfiki rynku usług (m.in. gastronomia, usługi pocztowe, turystyka, usługi biznesowe, usługi finansowe, transport, usługi telekomunikacyjne).