Telefon: +48 22 628 55 85  

 

 

 

 

Pięć żywiołów 2018: Megatrendy miejskie

IBRKK-PIB oraz Fundacja „Instytut Mikromakro” zapraszają na szóstą edycję konferencji „Pięć żywiołów”, która odbędzie się w dniach 19-20 kwietnia 2018 roku w Muzeum Historycznym Miasta Krakowa (Sala Miedziana).

 

 

 

 

Prognoza PKB i inflacji na lata 2018-2019

Według opublikowanych przez GUS danych polski PKB powiększył się w 2017 r. o 4,6%. Oznaczałoby to wzrost w IV kwartale 2017 r. nie mniejszy niż 5,4%. Jednocześnie eksport netto był nieznacznie ujemny w całym 2017 r. i neutralny w IV kwartale.

 

 

 

Współczesne narzędzia kształtowania przewagi strategicznej przedsiębiorstw handlowych

Konferencja zorganizowana została z okazji ukazania się kolejnego rocznika „Handel wewnętrzny w Polsce 2012-2017” poświęconego ocenie stanu i kierunków rozwoju przedsiębiorstw handlowych funkcjonujących w sekcji „Handel; naprawa pojazdów samochodowych”.

 

 

 

 

Rynek dronów w Polsce

Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur – Państwowy Instytut Badawczy zaprezentował wyniki badań rynku dronów w Polsce za 2017 rok, które prowadzi wraz z Fundacją Instytut Mikromakro.

 

 

 

 

 

Zachowania młodych konsumentów na rynku produktów Sprawiedliwego Handlu

Monografia poświęcona jest idei Sprawiedliwego Handlu (Fair Trade), która jest formą pomocy rozwojowej udzielanej krajom rozwijającym się.

Nasze usługi

Działalnością naukowo-badawczą wspieramy proces otwierania polskiej gospodarki.

Badania i analizy

Prace analityczne i prognostyczne z dziedziny współpracy gospodarczej z zagranicą są podstawowym celem działalności naukowej Instytutu. W pracach badawczych wiele miejsca poświęcamy procesowi transformacji oraz towarzyszącemu mu wzrostowi zaangażowania Polski w międzynarodowe stosunki gospodarcze.

Kierunki badań koncentrują się na następujących zagadnieniach:

  • stan i zmiany koniunktury światowej oraz ich implikacje dla gospodarki narodowej Polski,
  • kształtowanie się międzynarodowej konkurencyjności i zdolności konkurencyjnej gospodarki Polski,
  • rozwój procesów integracyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień intensyfikacji zewnętrznych powiazań gospodarczych Polski z krajami członkowskimi Unii Europejskiej, krajami członkowskimi Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu oraz z pozostałymi krajami Europy Środkowej i Wschodniej,
  • ewolucja zewnętrzna uwarunkowań oraz kierunki i instrumenty zagranicznej polityki gospodarczej Polski, w tym zwłaszcza handlowej,
  • przebieg procesów transformacji w Polsce oraz w innych krajach Europy Środkowej i Wschodniej, ze szczególnym uwzględnieniem procesów prywatyzacji i napływu zagranicznych inwestycji bezpośrednich,
  • kształtowanie się poziomu kursu złotego w relacji do cen i kosztów krajowych,
  • udział Polski w międzynarodowych instytucjach i organizacjach gospodarczych,
  • badanie koniunktury krajowej i zagranicznej za pomocą syntetycznych wskaźników i modeli prognostycznych,
  • regularny monitoring sytuacji ekonomiczno-finasowej polskiego sektora eksportowego,
  • analiza pozycji małych i średnich przedsiębiorstw w polskim handlu zagranicznym,
  • zmiany w konsumpcji i jej rola w rozwoju społeczno-gospodarczym Polski,
  • przeobrażenia w sektorze usług,
  • sytuacja w handlu wewnętrznym i jego udział w rozwoju rynków lokalnych.

Ekspertyza i doradztwo

Działalność naukowo-badawcza Instytutu jest ściśle związana z praktyką gospodarczą, dzięki czemu stał się on jedną z ważniejszych instytucji opiniotwórczych. Poza raportami i ekspertyzami wykonywanymi dla centrum gospodarczego Instytut świadczy także usługi w zakresie analiz rynkowych i finansowo-ekonomicznych. Jest również inicjatorem i organizatorem krajowych i międzynarodowych seminariów i konferencji będących forum wymiany poglądów dla naukowców, biznesmenów i przedstawicieli administracji rządowej.

Naszymi zaletami są przede wszystkim:

  • wieloletnie doświadczenie w zakresie zagadnień związanych z rynkiem i badaniami rynkowymi;
  • zespół doświadczonych pracowników, dysponujących rozległą i głęboką wiedzą z zakresu zagadnień związanych z rynkiem i jego funkcjonowaniem, gotowych podjąć się różnorodnych wyzwań w zakresie analiz i ekspertyz rynkowych;
  • możliwość prowadzenia badań na obszarze całej Polski oraz badań o charakterze międzynarodowym (dzięki kontaktom i współpracy z zagranicznymi instytutami badawczymi);
  • wyspecjalizowany dział analiz i obróbki statystycznej wyników, dysponujący nowoczesnym zapleczem komputerowym i oprogramowaniem;
  • szerokie kontakty z ekspertami umożliwiające przygotowanie profesjonalnych ekspertyz z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem, w tym strategii działań rynkowych;
  • dostęp do różnorodnych metodologii badawczych, powstałych wskutek wieloletnich prac i doświadczeń rynkowych, a także ciągle rozwijanych i adaptowanych dla polskich realiów rynkowych;
  • przynależność pracowników do licznych instytucji i organizacji branżowych, zapewniających dostęp do najnowszej wiedzy i stojących na straży jakości realizowanych analiz i badań (ESOMAR, PECSA, PTBRiO).

Prognozowanie trendów

W Instytucie realizowane są badania m.in. nad wpływem czynników globalizacji na zarządzanie przedsiębiorstwami, uwarunkowaniami, rozwojem i przeobrażeniami systemów franchisingowych, rozwojem procesów koncentracji w handlu, strategiami rozwoju zagranicznych przedsiębiorstw handlowych, prognozowaniem skutków lokalizacji obiektów wielkopowierzchniowych dla otoczenia, prognozowaniem koniunktury w handlu detalicznym.

Instytut skupia również swoją uwagę na badaniach dotyczących identyfikacji zmian w poziomie życia i zachowaniach konsumentów na rynku, przestrzennym zróżnicowaniu konsumpcji, analizie rynków branżowych, postawach i opiniach konsumentów, przedsiębiorców i menedżerów, testowaniu opinii o nowych produktach.

Patronat naukowy i wystąpienia eksperckie

Do kompetencji zespołu koncentrującego się na zagadnieniach rynku usług należą projekty badawcze, ekspertyzy, i usługi doradcze w zakresie znaczenia usług w rozwoju gospodarczym, stanu i tendencji usług w Unii Europejskiej, usług w obrocie międzynarodowym, zarządzania przedsiębiorstwami usługowymi, funkcjonowania sektora małych i średnich przedsiębiorstw usługowych, branżowej specyfiki rynku usług (m.in. gastronomia, usługi pocztowe, turystyka, usługi biznesowe, usługi finansowe, transport, usługi telekomunikacyjne).

Organizacja konferencji i seminariów

Współpracujemy zarówno z indywidualnymi przedsiębiorstwami, jak i organizacjami reprezentującymi biznes o zasięgu terytorialnym, branżowym i krajowym. Oferujemy udział pracowników Instytutu w konferencjach poświęconych tematyce rynku i konsumpcji, handlu międzynarodowego, procesów globalizacji i integracji, koniunktury gospodarczej, a także organizację konferencji, seminariów i paneli dyskusyjnych z udziałem ekspertów IBRKK-PIB i ekspertów z różnych dziedzin.