Funkcjonowanie przedsiębiorstwa opiera się na dwóch kluczowych elementach. Będzie to model firmy, ale również dobrze dobrana strategia. W jaki sposób można będzie stworzyć jej skuteczny plan? Odpowiadamy.
Określ swoje cele
Strategia to między innymi liczne cele, które należy dokładnie sformułować, nawet na zwykłej kartce papieru. Skupmy się, na czym właściwie nam zależy w prowadzeniu firmy i jakie efekty chcemy dzięki temu uzyskać.
Dobrym pomysłem będzie wypisanie wszystkiego, co przychodzi nam do głowy. Dla wielu będzie to najpewniej usprawnienie funkcjonowania działalności gospodarczej, zwiększenie jej zysków, ale również utrzymywanie dobrych relacji z klientami o ogólnym otoczeniem firmy, czyli PR.
Cele to nasza baza, na której będzie opierała się cała strategia, właśnie dlatego powinniśmy rozważnie wybrać te, które są dla nas najistotniejsze. Z pewnością proces ten nie jest łatwy, szczególnie wtedy, gdy zapisaliśmy już całą kartkę. Poprośmy wtedy o pomoc, na przykład doświadczonych pracowników oraz analityków, którzy podejdą do problemu z nieco innej strony, bazując na aktualnych potrzebach firmy.
Ekonomia behawioralna – jak wpływa na firmę?
Warto również zachować w tym wszystkim racjonalizm. Nie wybierajmy za priorytet celów, które są bardzo trudne do zrealizowania, szczególnie na początku swojej drogi. Mierzmy wysoko, ale z wyczuciem, aby nasza praca miała sens.
Analiza współczesnego funkcjonowania firmy
Kolejnym krokiem, który przybliży nas do strategii przedsiębiorstwa, będzie określenie funkcjonowania firmy obecnie. Musimy wziąć pod uwagę głównie to, co zostało zapisane w poprzednim punkcie. Jeśli skupiamy się na zarobkach, to zwróćmy uwagę na to, jak działają one aktualnie. Jakie są miesięczne przychody? Co takiego robi się, aby je zwiększyć? Czy nasze działania są skuteczne? To wszystko należy skumulować w tym punkcie.
Analiza to również wszystkie działania, które podejmuje się, aby firma mogła funkcjonować lepiej. Na bazie takich informacji można będzie uzyskać strategie, która ominie czynności niedające odpowiednich rezultatów.
Przeanalizowanie otoczenia
Kolejny punkt koncentruje się na tym, jak wygląda sytuacja na rynku konkretnej firmy. Należy wtedy skupić się na rynku konkurencyjnym, który w znaczącym stopniu kształtuje to, jak wygląda nasza strategia.
Otoczenie to również wszystkie elementy, które wpływają w pewnych stopniach na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Mogą to być również inne firmy w okolicy, które nie zajmują się tym samym, co nasza firma, jednak mogą na nią oddziaływać.
W dzisiejszych strategiach dobrze będzie również zamieścić wiele informacji na przykład o lokalnych mediach, które mogłyby w przyszłości pisać o naszej placówce. Jak wiadomo – to właśnie one mogą skomplikować, ale również ułatwić rozwój niektórych spraw. Warto znaleźć w nich zarówno szanse, jak i zagrożenia.
Sprawdź zasoby firmy
Jaka jest dokładna oferta firmy i w jaki sposób powinna być udoskonalona, aby uzyskać cele? To pytania, na które należy znaleźć odpowiedź właśnie w tym momencie. Zasoby odgrywają bardzo ważną rolę, ponieważ to właśnie one określają zarówno możliwości przedsiębiorstwa, ale również jego limity w pewnych sprawach.
Zastanówmy się, na przykład w jaki sposób powinniśmy je udoskonalić, rozszerzyć oraz zwiększyć, aby móc zyskać upragnioną strategię. Warto pamiętać o tym, że zasobami firmy są również jej pracownicy.
Przemyśl co takiego jest zagrożeniem, a co szansą na rynku
Strategia musi być przygotowana również na to, że z czasem dążenie do zrealizowania celów napotka pewne problemy, ale również pomoce. W zależności od formy można będzie zyskać, ale także stracić.
Jak wiadomo, każdy przedsiębiorca chce jak najlepiej dla swojej firmy, więc należy przewidzieć, co takiego może negatywnie wpływać na działalność i co takiego zrobić, aby móc tego uniknąć. Może to być na przykład szalejące ceny materiałów potrzebnych do funkcjonowania firmy lub niewielka ilość kompetentnych osób, które mogłyby pracować w placówce.
Z okazjami będzie podobnie. Należy być przygotowanym na to, aby móc je jak najlepiej wykorzystać, gdy już się pojawią. Okazjami może być między innymi wzrost zainteresowania klientów daną usługą lub produktem.
Zastanów się, co zmienić, aby osiągnąć cele
W kolejnym punkcie musisz pomyśleć o tym, co takiego blokuje Cię w tym, aby móc realizować zamierzone na początku cele strategii. Być może będzie to zmiana systemu pracy osób zatrudnionych? Może zmiana dostawcy materiałów? A może zmiana pod kątem marketingowym?
Wszystko to powinno zainteresować i skłonić do podjęcia odpowiednich kroków, które wymagają odwagi.
Wybierz najlepszą strategię
Masz już wiele ciekawych zapisków, które zaprowadziły Cię do tego właśnie miejsca. Jest to moment, w którym musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, co takiego odrzucasz, a co zostawiasz i się na tym skupiasz. W każdym punkcie wybierz po jednym najlepszym działaniu i zapisz go na osobnym dokumencie. W taki sposób uzyskasz gotową strategię.
Wdróż strategię
Ostatnim punktem jest oczywiście wdrożenie w rzeczywistość wszystkich planów, które powstały. Dzięki nim można będzie systematycznie przybliżać się do osiągnięcia celu, który z pewnością da wiele możliwości poprawy wydajności.