Właściwa regeneracja w pracy kierowcy zawodowego ma bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo i stąd też zasady dziennego odpoczynku kierowcy zostały szczegółowo uregulowane w przepisach. Zagadnienie to tylko pozornie jest oczywiste – od ogólnych reguł pojawiają się wyjątki. Jak planować czas pracy kierowcy zgodnie z prawem?
Artykuł sponsorowany
Ile trwają dzienne przerwy w pracy kierowcy zawodowego?
Zasady dziennego odpoczynku kierowcy obejmują dwa zagadnienia – przerwy w pracy i dzienny okres odpoczynku.
Prowadzenie pojazdu wymaga skupienia. Ponieważ z czasem poziom koncentracji spada, konieczne są przerwy. W pracy kierowcy nie mogą się one odbywać w dowolnych momentach – pauza powinna rozpocząć się po 4,5 godzinach prowadzenia pojazdu. Może ona też zostać odebrana w częściach w następującej kolejności:
- pierwsza, 15-minutowa przerwa po 3 godzinach prowadzenia pojazdu,
- druga, 30-minutowa przerwa po kolejnych 1,5 godziny prowadzenia pojazdu.
Chociaż praca kierowcy zawodowego jest kojarzona głównie z prowadzeniem pojazdu, to w praktyce wykonuje on również inne czynności. Do rzadkości nie należy sytuacja, gdy kierowca pracuje przy załadunku, następnie prowadzi pojazd i dojeżdża do celu, gdzie zajmuje się wyładunkiem. W takim scenariuszu przerwa może zostać odebrana po 6 godzinach pracy.
Jak należy zaplanować dzienny odpoczynek kierowcy?
Od pauz w trakcie wykonywania pracy należy odróżnić dzienny odpoczynek kierowcy. Opisane wyżej przerwy nie są częścią dziennego odpoczynku kierowcy, który z kolei – zgodnie z Rozporządzeniem (WE) 561/2006 – należy rozumieć jako okres, w którym pracownik (kierowca) może swobodnie dysponować swoim czasem.
Jakie obowiązują zasady w przypadku dziennego odpoczynku kierowcy? To zagadnienie również zostało uregulowane w przepisach – kierowca musi wykorzystać wymagany dzienny okres odpoczynku w ciągu 24 godzin, licząc od rozpoczęcia pracy. Jeżeli kierowca rozpoczyna pracę o 7 rano, to do 7 rano dnia następnego musi wykorzystać dzienny odpoczynek.
Ile trwa dzienny okres odpoczynku zawodowego kierowcy?
Jak można przeczytać na stronie internetowej firmy Evotax, która oferuje usługi księgowe dla firm transportowych, istnieją dwa warianty dziennego okresu odpoczynku – regularny dzienny okres odpoczynku i skrócony okres odpoczynku. Czym się one różnią?
Regularny dzienny okres odpoczynku:
- standardowo trwa nieprzerwanie co najmniej 11 godzin,
- gdy jest wykorzystywany w częściach, to zasady dziennego odpoczynku kierowcy są następujące: pierwsza część musi trwać nieprzerwanie co najmniej 3 godziny, z kolei druga co najmniej 9 godzin.
Możliwy jest też skrócony okres odpoczynku. Taki odpoczynek trwa nieprzerwanie co najmniej 9 godzin, ale krócej niż 11 godzin. Stosowanie skróconego dziennego okresu odpoczynku jest ograniczone – w harmonogramie można go uwzględnić tylko 3 razy pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.
Od powyższych zasad istnieje kilka wyjątków. Do rzadkości nie należy sytuacja, gdy trasa obejmuje przeprawę promem. Wówczas kierowca, który wykorzystuje dzienny okres odpoczynku, może go maksymalnie dwa razy przerwać, przy czym łącznie na nie więcej niż godzinę. Takie rozwiązanie jest podyktowane np. koniecznością opuszczenia promu po dopłynięciu do celu podróży.
