Przedsiębiorstwa odnoszące sukces na rynku, to te, które umiejętnie zarządzają swoimi finansami. Rozsądne planowanie wydatków oraz kosztów, odpowiedzialne podejście do podejmowania ryzyka oraz uważna analiza sytuacji – to właśnie klucz do stabilności. Oto kilka narzędzi i rozwiązań, które ułatwią prowadzenie korzystnej polityki finansowej w dużej firmie.
Zarządzanie budżetem w firmie: fundament strategii długofalowej
Zarządzanie budżetem w korporacji jest ważne nie tylko na poziomie operacyjnym, ale przede wszystkim strategicznym. Dlatego przedsiębiorstwa działające na dużą skalę poszukują sposobów na to, aby, minimalizując wydatki, wzmacniać swój potencjał rynkowy oraz zyski.
Ten proces wykracza znacząco poza czyste aspekty księgowe. Uzyskiwane i na bieżąco aktualizowane dane mają posłużyć do wdrażania rozwiązań optymalizujących koszty.
Strategiczne podejście do zarządzania budżetem – na co zwrócić uwagę?
Najważniejszymi elementami zarządzania budżetem w perspektywie korporacyjnej są:
- zapewnienie dostępu do pełnego zestawu danych do analizy – chodzi nie tylko o bieżące wyniki, ale także o te historyczne, jak również o informacje dotyczące otoczenia biznesowego; znaczenie może mieć choćby sytuacja finansowa kontrahentów i jej zmiana na gorsze;
- ustalenie priorytetów odnośnie do wydatków, np. w oparciu o to, które z nich wygenerują najwyższe ROI;
- efektywne zarządzanie ryzykiem finansowym – wprowadzenie polityki, która ułatwi utrzymanie stabilnego cash flow i zapobiegnie zatorom finansowym;
- optymalizacja kosztów w firmie – wdrożenie rozwiązań, które pozwolą usprawnić procesy, a w rezultacie obniżyć koszty ich realizacji.
Tak szerokie spojrzenie na budżet przekłada się na znacznie bezpieczniejszą sytuację organizacji, a przede wszystkim – na stabilne planowanie przyszłości w krótkiej i długiej perspektywie.
Rozwiązania, dzięki którym duże firmy skutecznie dbają o stabilną kondycję finansową
Szczególnie warte uwagi są zagadnienia z zakresu zarządzania ryzykiem finansowym, cash flow oraz optymalizacji kosztów. Duże podmioty sięgają po nowoczesne rozwiązania z zakresu zarządzania należnościami i weryfikacji potencjalnych kontrahentów. Oto kilka, na które szczególną uwagę zwracają duże podmioty.
Sprawdzenie wypłacalności potencjalnych kontrahentów i klientów
Poważnym źródłem problemów budżetowych mogą być opóźnienia w regulowaniu należności przez kontrahentów oraz klientów. Im więcej faktur nieopłaconych w terminie, tym poważniejsze są problemy z utrzymaniem stabilnych przepływów finansowych.
Jednym ze sposobów na zapobiegnięcie temu problemowi jest sprawna weryfikacja potencjalnych partnerów czy klientów. Powinna ona uwzględniać:
- potwierdzenie poprawności danych osoby/podmiotu (np. dzięki weryfikacji w bazach PESEL, RDO, CEIDG czy KRS), a także uprawnień do zawierania umów (to ważne np. w spółkach);
- weryfikację sytuacji finansowej w rejestrach takich jak BIK, BIG czy ZBP – tak, aby szybko zidentyfikować partnerów, którzy mają problemy z długami.
Korzystając z tych strategii, można uniknąć wielu problemów budżetowych związanych z zaburzeniami cash flow.
Usprawnienie wysyłki wezwań do zapłaty
Przy rozwiązywaniu problemów z nierzetelnymi klientami i kontrahentami mogą również pomóc wezwania do zapłaty – zwłaszcza gdy taka korespondencja zostanie przesłana przez Biuro Informacji Gospodarczej, czyli partnera, który „podnosi rangę” takiej informacji. Wkrótce, z uwagi na nowelizację ustawy o BIG, będzie to możliwe również drogą elektroniczną, w ramach e-doręczeń. Skorzystanie z tego rozwiązania podwójnie wspomoże zarządzanie budżetem. Z jednej strony pomoże zmotywować nierzetelnych płatników do uregulowania należności. Z drugiej – pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze z uwagi na cyfryzację procesu.
Jak zatem widać, istnieje wiele sposobów na to, aby zadbać o stabilny budżet w przedsiębiorstwie. Warto przyjrzeć się również tym mniej oczywistym, aby cieszyć się optymalizacją kosztów oraz poprawą cash flow.
Opracowano na zlecenie Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor S.A.