Biznes

Wyposażenie magazynu na start: 6 błędów początkujących firm

Tworzenie własnego magazynu to ważny etap w rozwoju każdej firmy. Trzeba jednak pamiętać, że początkowe decyzje dotyczące jego wyposażenia często mają wpływ na późniejszą efektywność i bezpieczeństwo pracy. Jakie błędy najczęściej popełniają przedsiębiorcy, którzy planują, co znajdzie się w ich magazynie?

Artykuł sponsorowany

Jakie powinno być wyposażenie magazynu?

Wyposażenie magazynu powinno być:

  • zgodne z przepisami BHP – tak, by zminimalizować ryzyko wypadków,
  • dopasowane do rodzaju prowadzonej działalności i przechowywanych towarów,
  • ergonomiczne,
  • dobrane do częstotliwości operacji realizowanych w firmie.

Niestety, początkujący przedsiębiorcy popełniają liczne błędy w projektowaniu swoich magazynów. Czasami wynika to z chęci redukcji kosztów, a kiedy indziej jest to skutek niewiedzy i braku doświadczenia. Poznaj najczęstsze pomyłki podczas planowania wyposażenia takich przestrzeni.

1. Nieodpowiedni układ przestrzeni

Brak wcześniejszego zaplanowania układu przestrzennego magazynu może szybko doprowadzić do jego dezorganizacji, a także trudności z przejazdem wózkami widłowymi pomiędzy regałami i składowanymi przedmiotami. Z tego powodu na początku warto określić, do czego będą służyć poszczególne fragmenty hali i wyznaczyć ciągi komunikacyjne.

2. Niewystarczająca liczba urządzeń transportowych

Początkujący przedsiębiorcy często kupują zbyt mało wózków widłowych, co szybko prowadzi do przestojów w pracy. Zwykle wynika to nie z niewiedzy, a z niewielkiego budżetu. W sytuacji, gdy zgromadzona kwota jest w stanie pokryć zakup tylko kilku maszyn, lepiej zdecydować się na wynajem. W ten sposób od samego początku można zapewnić wystarczającą liczbę urządzeń transportowych, by wyeliminować kosztowne przestoje.

Ogromnym błędem jest też całkowite zaniedbanie kwestii sprzętu do przewozu towarów. W każdym magazynie przyda się choć jeden paleciak ręczny lub elektryczny, który odciąży pracowników i pozwoli na działanie zgodnie z przepisami BHP.

3. Za duża liczba urządzeń do transportu

W początkujących firmach zdarzają się też nadmierne inwestycje w sprzęt. Jeśli będzie on stał nieużywany, nie tylko nie pomoże w pracy, ale też będzie generować niepotrzebne koszty. Dlatego na początek warto wyposażyć magazyn w kilka ręcznych paleciaków oraz podstawowe wózki transportowe. Pamiętaj, że flotę można bez problemu uzupełnić w późniejszym czasie.

CZYTAJ DALEJ  Pozycjonowanie lokalne – jak skutecznie dotrzeć do klientów w Twojej okolicy?

4. Ignorowanie ergonomii i bezpieczeństwa

Brak odpowiedniego oświetlenia, źle dobrane regały i zbyt wąskie korytarze zwiększają ryzyko wypadków. Warto pamiętać, że rozmieszczenie towarów zgodnie z częstotliwością ich pobierania oraz zapewnienie odpowiedniej przestrzeni manewrowej dla urządzeń transportowych znacząco ułatwia codzienną pracę. Co więcej, w ten sposób możliwe jest zachowanie zgodności z przepisami BHP – niewłaściwe rozmieszczenie regałów czy oświetlenie niezgodne z normami to podstawy do nałożenia kar.

5. Niedopasowanie wyposażenia do rodzaju towaru

Wybór uniwersalnych regałów i pojemników, które nie pasują do specyfiki składowanych produktów, utrudnia pracę i obniża jej efektywność. Jeśli przechowujesz palety, postaw na konstrukcje o odpowiednich wymiarach i nośności oraz zapewnij ich kompatybilność z wózkami paletowymi. Natomiast w sytuacji, gdy gromadzisz towar o ograniczonej przydatności do użycia, wybierz systemy typu FIFO (First In, First Out).

6. Zastosowanie wyposażenia, które uniemożliwia rozbudowę w przyszłości

Wyposażenie magazynu z myślą wyłącznie o bieżących potrzebach nierzadko sprawia, że przy zwiększeniu liczby towarów trzeba szybko zainwestować w dodatkowe regały i sprzęt. Lepiej od razu zaplanować możliwość skalowania przestrzeni – np. przewidzieć miejsce na kolejne paleciaki, dodatkowe strefy składowania i szersze korytarze transportowe.

Wyposażenie magazynu powinno być odpowiednio przemyślane. Pamiętaj, że inwestycja w niewłaściwie dobrane konstrukcje i urządzenia może doprowadzić do trudności w codziennym wykonywaniu obowiązków, generować niepotrzebne koszty, a także uniemożliwiać późniejszą rozbudowę.

Podobne artykuły
Biznes

Internet dla firm bez limitu – jak ułatwia prowadzenie JDG?

Własna firma i praca zdalna to dla wielu spełnienie marzeń – wolność wyboru miejsca pracy…
Czytaj
Biznes

4 techniki zwiększania sprzedaży na Empik Marketplace

Sprzedaż na Empik Marketplace to coś więcej niż samo wystawienie oferty. Aby realnie rosnąć…
Czytaj
Biznes

Automatyczna sekretarka w firmie? To już przeszłość. Poznaj wirtualną centralę telefoniczną

Nawet 85 proc. potencjalnych klientów dzwoniących do firm nie ponawia próby kontaktu, jeśli nie…
Czytaj

Dodaj komentarz